Tuesday, November 3, 2009

Jazakumullahu Khairal Jazak Ya Ustazi


Assalamualaikum wrt

Tidak terkata gembira rasa hati di atas kesudian guru tafaqquh saya, Al-Fadhil Ustaz Mohd Al-Amin Daud dan ahli baitnya untuk bertandang ke rumah saya malam tadi. Alhamdulillah sempat juga kami duduk bersama beramah mesra sebelum beliau pulang ke tanah air dalam masa yang terdekat.

Semoga Allah sentiasa melimpahi rahmatNya ke atas beliau dan memberikan kekuatan kepada beliau untuk terus thabat dan teguh atas jalan kebenaran dan dakwah. Walaupun hanya sebentar pertemuan kami di bumi anbiyak ini, namun ia amat memberkas di jiwa.

Umur beliau yang tiga tahun lebih muda daripada saya bukanlah sebab untuk saya tidak menghormatinya sebagai guru. Masakan tidak, sedangkan Amirul Mukminin Sayyiduna Ali Karramallahu wajhah sendiri pernah berkata,

" أنا عبد لمن علمني حرفاً "

Aku adalah 'hamba' kepada sesiapa sahaja yang mengajarku (walaupun) satu huruf. [ tanda beliau amat menghormati gurunya]

Bahkan Amir as-Syu'ara Ahmad Syauqi juga pernah mengeluarkan bait penuh makna,

قم للمعلم وفه التبجيلا * كاد المعلم أن يكون رسولا

Berdirilah (untuk menghormati) guru, dan lupakanlah penghormatan (dirimu

(Kerana) hampir-hampirlah guru itu (dianggap) seperti seorang rasul..

Memang benar, kerana para ulama itu adalah waris anbiyak.

(Guru yang dimaksudkan adalah guru yang mengajar kita ilmu-ilmu yang membawa kita mengenal dan mencintai Allah s.wt, wallahu a'lam)

Semoga Allah mengekalkan ukhuwwah ini hingga ke syurga insyaAllah.

No comments:

Post a Comment